Domeinen

Bestuur, Dienstverlening en Bedrijfsvoering

Beschrijving doel 10.1.1 We voeren een solide financieel beleid

We willen een financieel gezonde gemeente zijn en voeren daarom een solide financieel beleid. Dat betekent dat we snel kunnen reageren op veranderingen in de samenleving en de gevolgen voor onze financiën. Elk half jaar bekijken we hoe de vlag erbij hangt. We actualiseren dan ons financieel meerjarenperspectief en maken een risico-inventarisatie. Aan de hand daarvan beoordelen we of ons weerstandsvermogen op orde is en of we onze begroting moeten bijsturen.  

Inwoners en bedrijven die producten en diensten van ons afnemen, betalen ons daarvoor vastgestelde tarieven. In de tarievennota staat in hoeverre deze tarieven kostendekkend zijn. De meeste inkomsten ontvangen we echter uit het gemeentefonds. Het bedrag dat we daaruit ontvangen, bepaalt voor een groot deel de hoogte van onze algemene dekkingsmiddelen. Een hoger of lager bedrag uit het gemeentefonds heeft dan ook direct invloed op ons financieel meerjarenperspectief. Als een verlaging leidt tot een tekort, moeten we maatregelen nemen om het tekort zo snel mogelijk aan te vullen. Ontvangen we een hoger bedrag uit het gemeentefonds, dan komen we met voorstellen hoe we dit voordeel kunnen inzetten.  

Het financieel beleid over de lokale heffingen, financiering, winstuitkeringen, ons weerstandsvermogen en de risico’s en ons grondbeleid staat in onderstaande teksten uitgelegd.

Criteria

We voeren een solide financieel beleid. Dat doen we op zo’n manier dat:

  • We beleidsintensiveringen in eerste instantie binnen de bestaande kaders vinden.
  • Ons weerstandsvermogen om risico’s op te vangen op peil is. We hebben hiervoor een normratio van 0,8. Dat is afgesproken in de nota risicomanagement en weerstandsvermogen (november 2018).
  • Onze risico’s van deelnemingen in verbonden partijen beheersbaar zijn. Het gaat hier over de aandelen die we hebben van verschillende organisaties.
  • We financiële meevallers allereerst inzetten om ons weerstandsvermogen te versterken (als dat nodig is). Daarna zetten we meevallers in voor investeringen en ontwikkelingen in de stad.
  • We investeringen integraal afwegen bij de Perspectiefnota.
  • Tarieven in principe kostendekkend zijn.
  • De totale woonlasten met maximaal het inflatiepercentage stijgen.
  • We de rentekosten beheersen en verlagen en de risico’s die daarmee samenhangen beperken. De renterisiconorm ligt op 20% of lager.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1

OZB opbrengsten

Aanvullende inkomsten

-516000

Bij het opstellen van de meerjarenbegroting OZB voor 2022-2025 is gebleken dat de doorwerking van het voordeel in 2020 naar 2021 en de hogere areaal toename in 2021 zorgen voor een hogere OZB opbrengst t.o.v. onze begroting voor de jaren 2021 en verder. De areaal toename zit voornamelijk in hogere WOZ-waarden per object dan in het aantal objecten. De jaren 2022 en verder worden meegenomen in de meerjarenbegroting. Voor 2021 ontstaat er een voordeel van € 516.000.  

Projectdoorlichting 2020-2021

Lagere uitgaven

-462900

Jaarlijks worden de projecten en de reserves nog uit te voeren werken doorgelicht op mogelijke vrijval van middelen. Gezien de aanzienlijke bedragen die er in de afgelopen twee jaren al zijn vrijgevallen is de doorlichting voor 2020/2021 beperkter uitgevoerd dan voorgaande jaren. Inmiddels zijn veel oudere projecten afgesloten en gaat het vooral om gereserveerde middelen voor nieuwe bestedingsvoornemens waarvoor het bestedingsdoel nog zeer actueel is.

Op basis van de projectendoorlichting is daarom uit oogpunt van efficiency alleen gekeken welke projecten konden worden afgerond of welke specifieke budgetten niet meer noodzakelijk waren voor het oorspronkelijke doel waardoor het (restant)budget kon vrijvallen. De doorlichting heeft tot resultaat gehad dat een bedrag van € 1.267.455 incidenteel kan vrijvallen.  Deze incidentele vrijval vindt plaats op programma 10.

In verband met afgesloten projecten is al  een bedrag van € 804.555 verwerkt in de jaarrekening 2020. De vrijval voor de HIS en het P&R-terrein van  € 462.900 valt vrij in 2021. Het P&R-terrein is inmiddels onderdeel van de nieuw vastgestelde grondexploitatie Tippe (oktober 2020). In de grex Tippe zijn financiële middelen voorhanden voor het onderhoud en opruimen van het P&R terrein. Voor de HIS worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd, het huidige voordeel op de kosten en de inkomsten kan worden ingeboekt.

Mutaties externe en toegerekende rente

Lagere uitgaven

-228000

Als gevolg van een reeds afgesloten renteherziening op een langlopende geldlening en het  kunnen gaan afsluiten van langlopende-en kortlopende geldleningen tegen gunstiger rentepercentages dan voorzien, wordt een voordeel op de externe rente verwacht van € 214.000. Daarnaast verwachten wij vanwege vervroegde aflossingen van verstrekte startersleningen een nadeel van € 13.000 op te ontvangen rentebaten.

Vanwege het verlagen van de rentevergoeding aan de reserve Gebiedsbeheerplan van 1,0% naar 0,9% ontstaat  een voordeel van € 10.000 op doel 10.0.4 en een nadeel van hetzelfde bedrag op bespaarde rente op doel 10.0.5. Tot slot  is er vanwege een lagere boekwaarde sprake van een lagere rentevergoeding aan de contante waarde voorziening Bouwgronden in Exploitatie en ontstaat een voordeel van € 17.000.

Premie Brandverzekering

Aanvullende uitgaven

127000

De definitieve aanbesteding van de brandverzekering en de nieuwe taxatie van gemeentelijke panden resulteert in een stijging van de premie brandverzekering van € 427.000 in 2021. In 2020 werd verondersteld  dat de stijging € 350.000 (o.b.v. de offertes) zou worden. Per saldo een bedrag van € 77.00 aan extra verzekeringspremie. Tevens vervalt de Bonus-Malusregeling, hetgeen een extra last van € 50.000 betekent.
In totaal een structurele stijging van de kosten van € 127.000.

Vrijvallende  kapitaallasten

Lagere uitgaven

-762000

Na verwerking van de Jaarstukken 2020 zijn de rente- en afschrijvingslasten van de restantkredieten geactualiseerd. Vanwege het in de tijd verschuiven van diverse investeringen schuiven ook de rente- en afschrijvingslasten door naar latere jaren. Tevens is het renteomslagpercentage ingaande 2021 verlaagd van 1,0% naar 0,9%. In totaal ontstaat hierdoor een eenmalig voordeel van € 762.000.

Gemeentefondsuitkeringen

Budgettair neutraal

Via het gemeentefonds wordt in 2021 € 195.000 meer ontvangen voor de centrumgemeentelijke functie vrouwenopvang. Conform bestaand beleid wordt de ontvangen uitkering (vanwege de centrumfunctie) toegevoegd aan het budget voor vrouwenopvang. Over de inzet van de middelen beslist het bestuurlijk overleg van de deelnemende gemeenten. Daarnaast wordt uitvoering gegeven aan een eerder raadsbesluit door de ontvangen gelden voor 'Geweld hoort nergens thuis' van € 75.000 in 2021 in te zetten voor de regionale uitvoering van het landelijke programma.

Afwijkingen op kredieten Berap 2021-1

Verrekeningen ivm opheffing stadsontwikkelfonds

Budgettair neutraal

Bij de begroting 2021 is besloten het stadsontwikkelfonds op te heffen per 1-1-2021 op te heffen en de resterende middelen toe te voegen aan het Investeringsfonds. Er zitten echter ook enkele geoormerkte gelden in het fonds die na opheffing ondergebracht worden bij de reserves nog uit te voeren werken, zodat verder uitvoering kan worden gegeven aan eerdere besluitvorming door het college en de Raad.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2021 10:32:59 met de export van 05/28/2021 10:26:50