Beschrijving doel 1.2.3 We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties |
---|
Fitte en gezonde inwoners dragen bij aan een sterke sociale basis. Veel inwoners sporten, individueel of via een sportvereniging. Deze maatschappelijke rol van de verenigingen willen wij benutten bij het versterken van de sociale basis. Speerpunt binnen het sportbeleid is dan ook onze inzet op vitale sportverenigingen oftewel verenigingen die hun maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid nemen en blijvend kunnen dragen. We ondersteunen verenigingen daarbij om het financieel en / of maatschappelijk verdienvermogen te versterken en hun organisatie en aanbod af te stemmen op ontwikkelingen als het toenemend aantal ouderen en de behoefte aan vrijblijvender vormen van sportbeoefening (het 'consumentisme' in de sport). De bewegingen uit de hervormingsagenda ( zorgvragen zo normaal mogelijk en in de eigen omgeving oplossen) zien wij dan ook als een kans voor sportverenigingen hun maatschappelijke rol en positie te vergroten. Sportaccommodaties en -voorzieningen zijn een randvoorwaarde om aan sport en bewegen en vitaliteit van inwoners en sportverenigingen invulling te geven. Wij realiseren ons dat totstandkoming en instandhouding van accommodaties door sportverenigingen en inwoners moeilijk haalbaar is. De gemeente heeft daarmee een voorname rol in het faciliteren van een kwalitatief en kwantitatief accommodatie- en voorzieningenaanbod dat aansluit bij de behoefte vanuit de breedtesport. Uit het onderzoek naar het sportaccommodatiebeleid blijkt dat het aanbod op het gebied van binnen- en buitensport op stedelijk niveau op orde is. Desalniettemin liggen er uitdagingen, vooral in de wijk Stadshagen (stadsdeel West) waar met de woningbouwontwikkeling de behoefte aan sport en bewegen de komende jaren verder toeneemt. Naast de reguliere sportaccommodaties willen we sport en bewegen in de openbare ruimte nog meer stimuleren en faciliteren. Hoewel Zwolle goed scoort volgens de Kernindicator Beweegvriendelijke Omgeving en er momenteel veelvuldig gebruik gemaakt wordt van de openbare ruimte voor sport en bewegen, willen we sport en bewegen in de openbare ruimte en het ongeorganiseerd en anders georganiseerd sporten stimuleren en faciliteren. Dit doen we bij voorkeur door waar mogelijk hotspots te creëren, waar bewegen, sport, onderwijs, welzijn en zorg in combinatie wordt aangeboden en waar het ongeorganiseerd of anders georganiseerd sporten in de buitenruimte gefaciliteerd kan worden (multifunctionele sportieve omgevingen). Dit doen we niet alleen rondom sportparken, maar ook in de verstedelijkte binnenstad op logische plekken waar multifunctioneel gebruik (bijvoorbeeld in combinatie met onderwijs) en programmering mogelijk is. |
---|
Criteria
We versterken de vitaliteit van sportverenigingen en sportaccommodaties, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
René de Heer |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1
BTW op exploitatiesubsidie Het Anker | Budgettair neutraal | |||||
Vanaf 2019 valt Sport onder de BTW Vrijstelling en kan de BTW niet meer in vooraftrek worden genomen. De BTW gaat hierdoor kostenverhogend werken, maar wordt vergoed vanuit de SPUK Sport (Specifieke Uitkering van het Rijk). | ||||||
Bezuiniging Sport | Aanvullende uitgaven | 126000 | ||||
Bij de Perspectiefnota 2020-2023 is besloten de besparing van € 300.000 op sport gefaseerd in te voeren. Vanaf 2020 structureel € 100.000 en vanaf 2021 daar bovenop nog eens structureel € 200.000. Voor 2020 is een structureel bedrag van € 50.706 gerealiseerd door de vrijval van de stelpost energielasten voor zwembad de Vrolijkheid. In 2021 kan een bedrag van € 123.000 (waarvan € 63.000 incidenteel) worden gerealiseerd door de voordelen van gewijzigde BTW regelgeving bij de gemeente in te boeken waarbij de sporttarieven ongewijzigd worden gelaten. Per saldo bedraagt de restant bezuiniging in 2021 nog € 126.000 die ten laste van het Berap resultaat dient te worden gebracht. | ||||||