Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 3.3.2 We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen

We verlenen voor beschermd wonen zorg aan mensen met psychische en/of psychosociale problematiek. Het toezicht en de begeleiding binnen het beschermd wonen draagt bij aan het maatschappelijk herstel, de participatie en zelfredzaamheid naar vermogen, het psychisch en psychosociaal functioneren, de stabilisatie van het psychiatrisch ziektebeeld en een veilige woonomgeving voor cliënten. Hiermee wordt tevens verwaarlozing van cliënten en maatschappelijke overlast en gevaar voor of door cliënten zo veel als mogelijk voorkomen.

Vanaf 1 januari 2021 ontvangen cliënten met blijvende behoefte aan intensieve geestelijke gezondheidszorg zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz). Voor de doelgroep beschermd wonen betekent dit dat cliënten met een zware zorgvraag, die permanent toezicht of 24 uur per dag zorg in de nabijheid nodig hebben, geen zorg meer uit de Wmo zullen ontvangen en naar de Wlz overgaan. De totale cliëntgroep in het beschermd wonen zal hierdoor vanaf 2021, naar verwachting, met een derde afnemen.

In 2021 bereidt de gemeente Zwolle zich, samen met de gemeenten uit de IJssel-Vecht-regio, verder voor op de landelijke doordecentralisatie in het beschermd wonen vanaf 2022. Deze verdere doordecentralisatie komt overeen met het advies van de Commissie Dannenberg. Dit advies is gericht op een betere aansluiting met de lokale ondersteuningsinfrastructuur omdat alle gemeenten worden gestimuleerd om in te zetten op preventie en herstel. Voor bestaande cliënten blijft de centrumgemeente verantwoordelijk.

Met de verdere doordecentralisatie worden de middelen verdeeld over gemeenten op basis van een objectief verdeelmodel. Vanaf 2022 wordt in tien jaar tijd stapsgewijs het huidige historische verdeelmodel vervangen door een verdeelmodel dat bestaat uit een aantal objectieve maatstaven die het verwachte gebruik per gemeente voorspellen.

Criteria

We bieden (tijdelijk) beschermd wonen (met begeleiding en toezicht) aan personen met psychische en/of psychosociale problemen, zodanig dat:

  • De gemiddelde lengte van de ondersteuning van cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor instroom beschermd wonen (die langer moeten wachten dan 6 weken) afneemt.
  • Het aantal cliënten beschermd wonen in de regio IJssel-Vecht op de wachtlijst voor uitstroom beschermd wonen (langer dan 6 maanden wachtend op een woning) afneemt.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1

Woon- zorg initiatief en herstelteams EPA

Budgettair neutraal

Vanaf 2019 ontvangen gemeenten compensatie van het Rijk nadat VNG heeft ingestemd met het hoofdlijnenakkoord GGZ. De compensatie loopt deels via de algemene uitkering en deels via de uitkering voor beschermd wonen (BW). Het deel wat is toegevoegd aan de middelen voor beschermd wonen is vanaf 2020 van tevoren al toegevoegd aan de decentralisatie uitkering BW. Het bedrag wat centrumgemeente Zwolle voor 2019 extra heeft ontvangen voor beschermd wonen is echter nog als reserve beschikbaar. Voor de regio IJssel-Vecht betreft dit een bedrag van € 1.103.894,50. Op basis van het regionaal verdeelmodel betekent dit een bedrag van € 362.361 voor Zwolle.
Voorgesteld wordt om deze incidentele middelen aan te wenden ter bekostiging van het woon-zorg initiatief aan de Geert Grootestraat en ter bekostiging van het herstelteam EPA in Dieze Oost en Assendorp.

Het is de bedoeling om de reserve ambulantisering GGZ BW uit 2019 aan gemeenten, conform regionaal verdeelmodel uit te betalen. Hierbij is het verder wel de bedoeling om de middelen zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor lokale inzet op de beweging van Beschermd Wonen naar Beschermd Thuis. Concreet wordt voorgesteld ten laste van de reserve ambulantisering GGZ/BW 2019 voor projecten in de gemeente Zwolle middelen in te zetten voor het wooninitiatief Geert Grootestraat (2021: € 60.000 en 2022: € 72.000) en € 90.000 voor de kosten voor de herstelteams en daarnaast de regiogemeenten in totaal € 625.454 uit te betalen.

In het regionale BO van 17 maart heeft de bestuurlijke besluitvorming van bovenstaande plaatsgevonden.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2021 10:32:59 met de export van 05/28/2021 10:26:50