Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 2.3.1 We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan

Goede samenwerking tussen Sociale Wijkteams en andere wettelijke toegangen tot jeugdhulp (w.o. huisartsen, Gecertificeerde Instellingen) rondom toegang tot specialistische jeugdhulp is van groot belang. Dit geldt eveneens voor de samenwerking tussen Sociale Wijkteams en partners in de sociale basis (w.o. scholen, jeugdgezondheidszorg, huisartsen). Kinderen en ouders krijgen daardoor een sneller en beter passend antwoord op hun ondersteuningsvraag, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij hun normale leefomgeving. Door een brede beoordeling wordt specialistische hulp passend ingezet en wordt een onnodig beroep daarop voorkomen. Daardoor blijft de specialistische hulp beschikbaar voor die kinderen, jongeren en gezinnen die dit echt nodig hebben. Door bundeling van deskundigheid rondom de toegang tot jeugdhulp kunnen jongeren en hun ouders beter worden ondersteund en kan een besparing op de kosten worden gerealiseerd.

In de periode 2017 - 2018 zijn we gestart met het maken van samenwerkingsafspraken met de huisartsen in Zwolle. Anno 2019 is bij 73% van de huisartsenpraktijken in Zwolle (82% van alle huisartsen) een jeugd- en gezinswerker van het Sociaal Wijkteam werkzaam. Huisartsen en jeugd- en gezinswerkers werken samen aan het beoordelen van de hulpvraag die ouders, kinderen en jongeren bij de huisarts stellen. Een evaluatie van de werkwijze laat zien dat zij daardoor beter en sneller geholpen worden en een besparing wordt gerealiseerd op de uitgaven voor niet vrij toegankelijke jeugdhulp doordat onnodige verwijzing naar met name jeugd GGZ wordt voorkomen. Doel is om uiteindelijk met alle huisartsen op deze manier samen te werken.

Vanaf schooljaar 2017 - 2018 is op alle basisscholen een jeugd- en gezinswerker werkzaam in een gezamenlijk ondersteuningsteam met en op school. Vanaf 1 januari 2019 werken ook alle voortgezet onderwijs scholen in Zwolle op deze wijze. Zij beoordelen, zo nodig met steun van specialisten, welke ondersteuning nodig is en hoe daarin kan worden voorzien. Veel hulpvragen kunnen hierdoor met ondersteuning door het ondersteuningsteam worden opgelost, waardoor het in veel gevallen lukt om deze zo licht en zo normaal mogelijk, in de eigen leefomgeving op te lossen. Dit wordt bevestigd door signalen van huisartsen.

Vanaf 2019 werken we ook aan verdere versterking van de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen bij het inzetten van jeugdhulp in het gedwongen kader. Onze inzet is om met deze instellingen - uitgaande van de wettelijke afstemmingsplicht van de GI's met de lokale toegang jeugdhulp - een vergelijkbare samenwerking op te bouwen als met huisartsen om samen af te wegen welke ondersteuning in voorkomende gevallen helpend en nodig is vanuit 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur (zie programma 3.1.1).

Omdat problemen in de relatie tussen ouders in veel gevallen leiden tot problemen bij hun kinderen en daarmee een beroep op jeugdhulp, starten we met de ontwikkeling van een specifieke aanpak gericht op het bevorderen van gezonde relaties en voorkomen van complexe scheidingen. De-escalatie en instandhouding van het ouderschap staat hierin centraal. Op basis van een gedeelde visie van professionals die met relatieproblematiek en/of gevolgen daarvan te maken krijgen, breiden we interventiemogelijkheden van SWT Zwolle en preventiepartners uit.

Criteria

We versterken de toegang tot jeugdhulp zodat jongeren en hun ouders ondersteuning krijgen die zo zwaar is als nodig en zo licht als kan, zodanig dat:

  • Minimaal 85% van de ouders / verzorgers, weet waar ze terecht kunnen als zij hulp nodig hebben bij opgroeien en opvoeden (onder andere Sociaal Wijkteam).
  • Met 90% van de huisartsen en 100% van de scholen primair en voorgezet onderwijs samenwerking is rondom toegang tot niet vrij toegankelijke jeugdhulp.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen

Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1

Hervormingsagenda; beleidsadviseur jeugd

Aanvullende uitgaven

48000

Via de Hervormingsagenda Sociaal Domein geven we samen met de stad invulling aan de beoogde inhoudelijke bewegingen die per spoor worden uitgewerkt en gerealiseerd. De beoogde hervorming vraagt niet alleen iets van onze partners maar ook van de eigen inzet binnen het SD, de afdeling MO.
In 2020 is hier bij de PPN al een bestuurlijke toelichting op gegeven.

De uitgangspunten daarin genoemd zijn nog steeds van kracht, te weten: medewerkers moeten zich een andere manier van werken eigen maken en dat vergt veel inzet en focus. De winkel blijft open en we bevinden ons in een complex en dynamisch (bestuurlijk) speelveld.
De werkzaamheden zijn door Corona toegenomen en het speelveld is deels hieraan aangepast (denk aan jeugd en gezinsproblematiek, zwaardere psychische gevallen, onderwijsachterstanden, eenzaamheid, mantelzorg/vrijwilligersbeleid enz.).
Duurzaam investeren in de relatie met onze stakeholders en samen een nieuwe toekomst ontwerpen kost tijd en inzet en vooraf kan niet geheel worden voorspeld hoe dit gaat verlopen.

Om de hervorming in het Sociaal Domein en deels veranderende vraagstukken uit te kunnen voeren is blijvend versterking nodig. Deze is in 2020 toegekend (4 teamontwikkelaars voor 2 jaar, 1 jaar inzet verandermanager en voor 2021 1 jaar inzet strategisch beleidsadviseur veiligheid en projectassistenten).

Naast deze tijdelijke inzet zal er ook meerjarig extra inzet vereist zijn.
Deze inzet is enerzijds nu aan te geven op basis van hetgeen wij nu weten en zich het afgelopen jaar nader heeft gemanifesteerd en duidelijker is geworden. Anderzijds zal de komende maanden explicieter worden waar meer inzet benodigd is en zal deze verder worden uitgewerkt richting begroting/najaarsproces.
Dat nader duidelijker worden zal blijken uit onderzoeken die hiervoor lopen.
Op korte termijn is de volgende uitbreiding van beleidscapaciteit nodig:
- 52 uur per week Beschermd Wonen/maatschappelijke opvang € 193.000; afwegen bij begrotingsbehandeling in het najaar.
- 36 uur per week Jeugd € 96.500 voor de periode van 1 jaar waarvan € 48.000 in 2021 (Berap) en € 48.500 in 2022 (Begroting 2022).

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2021 10:32:59 met de export van 05/28/2021 10:26:50