Domeinen

Sociaal domein

Beschrijving doel 4.3.2 We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar

Wij streven naar een schuldenvrije toekomst voor degenen die zijn toegelaten tot een minnelijke of wettelijke schuldregeling. We hebben zelf bewindvoerders-WSNP in dienst. Dat doen we voor alle inwoners, ook de zelfstandigen. Een schuldenvrije toekomst is niet voor iedereen realiseerbaar.  Voor sommige inwoners zullen we moeten volstaan met het beheersbaar maken van de financiële problemen met het doel op een later moment de schulden meer definitief te regelen.
Indien een inwoner structureel afhankelijk is van ondersteuning op het terrein van financieel beheer organiseert de gemeente die ondersteuning. Eventueel bieden wij zelf die structurele ondersteuning. Om grip te houden op de oplopende kosten van beschermingsbewind wordt overleg gevoerd en wordt een convenant gesloten met lokale bewindvoerders.

Criteria

We lossen de problematische schulden op of maken de problematische schulden voor inwoners beheersbaar, zodanig dat:

  • Schulddienstverlening makkelijk bereikbaar is voor alle Zwollenaren inclusief zelfstandigen.
  • Mensen weer voorbereid worden op financiële zelfredzaamheid en geen nieuwe schulden meer maken.
  • Inkomen en uitgaven van schuldenaren in evenwicht zijn.
  • Mensen een minnelijke of wettelijke schuldregeling met schone lei afsluiten.
  • Schulddienstverlening nazorg biedt aan mensen die de dienstverlening afsluiten
  • Schuldenaren weer meer gaan deelnemen aan het gewone maatschappelijke leven en minder ondersteuning aan de gemeente vragen.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1

WSNP-bewindvoering door gemeente

Lagere inkomsten

114000

De gemeenteraad stelde op 23 november 2020 het beleidsplan schulddienstverlening vast. We kondigden een onderzoek aan naar het gebruik van het wettelijk traject voor schulddienstverlening (WSNP). De gemeente Zwolle heeft de afgelopen decennia eigen WSNP bewindvoerders in dienst gehad.  De vraag is of deze eigenstandige uitvoering nog wel voldoende bijdraagt aan de gemeentelijke doelen?

Uit het onderzoek is gebleken dat de caseload voor de bewindvoerders sterk is afgenomen vanwege de landelijke trend. Steeds minder inwoners maken gebruik van het wettelijk traject. In het lopende bestand van onze bewindvoerders zaten nog maar 12 Zwollenaren! Tevens is gebleken dat integrale en doorlopende ondersteuning niet langer mogelijk is vanwege gewijzigde regelgeving. We beoogden bij inwerkingtreding van de WSNP de dienstverlening in te richten zonder een belastende overstap voor onze inwoners naar een andere hulpverlenende organisatie. Echter een organisatie c.q. de gemeente die het minnelijke schuldhulptraject heeft uitgevoerd, mag niet meer het wettelijke traject uitvoeren. Ook het raadplegen van elkaars systemen, ten behoeve van een integrale ondersteuning, is niet meer toegestaan.

We zijn inmiddels gestopt met het uitvoeren van het wettelijke traject door eigen bewindvoerders (WSNP),waardoor per saldo per 2021 € 114.000 en vanaf 2022 € 124.000 euro minder aan inkomsten binnenkomt.
Er bestaat inmiddels een goede werkrelatie met de rechtbank Zwolle en het verwerven van kennis over het wettelijk traject is goed geborgd. De lopende dossiers Van de WSNP bewindvoerders zijn in samenwerking met de rechtbank overgedragen aan Usolve Bewindvoering B.V.

De lagere inkomsten op WSNP in 2021 van € 114.000 worden ten laste van het Berap resultaat gebracht en   bij de begrotingsbehandeling 2022 wordt de definitieve invulling besproken.

Deze pagina is gebouwd op 05/28/2021 10:32:59 met de export van 05/28/2021 10:26:50