Beschrijving doel 6.3.2 We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit
Onze ambitie is om innovatieve oplossingen in te zetten als bijdrage aan het oplossen van onze mobiliteitsvraagstukken, ter ondersteuning van ons beleid en ons streven om de stad vitaal te houden. Fietsgebruik, lopen en het openbaar vervoer aanmoedigen, is niet genoeg om de groeiende druk van het verkeer op onze wegen op te vangen. Daarvoor is ook een slimmer, duurzamer en optimaal gebruik van het bestaande wegennet nodig met behulp van (technologische) innovaties. Ook blijven we ons het komende jaar inzetten om binnen mobiliteit doelstellingen op andere beleidsterreinen, zoals klimaatadaptatie en energietransitie te realiseren. Binnen het programma “Slim en Duurzaam regio Zwolle” zijn de afgelopen jaren de eerste stappen gezet om te komen tot innovaties binnen mobiliteit en parkeren. Ook in 2021 willen we actief in blijven zetten op samenwerking tussen marktpartijen, werkgevers en overheden met als doel om de bereikbaarheid en leefbaarheid te waarborgen. In het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO-MIRT) zijn afspraken gemaakt over het opstellen van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata en de werkagenda Slim en Duurzaam. De inzet van het project Digitalisering van Mobiliteitsdata is dat overheden eind 2023 veel data met een grote nauwkeurigheid beschikbaar stellen voor reizigers om goede keuzes voor hun reisgedrag te maken. De komende jaren vergt dit nog veel voorbereiding. De werkagenda Slim en Duurzaam moet voor een periode van 3 jaar de afspraken tussen Rijk en regio vastleggen op het gebied van slim en duurzaam. Aanvullend wordt gekeken of de acties uit het klimaatakkoord dat in juni 2019 door het kabinet is vastgelegd hier ook in kunnen worden geïntegreerd. Gezamenlijk vormt dit dan het regionale mobiliteits plan. Onderdelen van dit plan zijn:
Stedelijke ontwikkeling en mobiliteit hebben een sterke onderlinge relatie. De opbouw van de stad en de mobiliteitsvoorzieningen zijn bepalend voor de mobiliteitsvraag en de vervoerwijzekeuze. De komende jaren blijft ook de gebiedsgerichte aanpak en ontwikkeling van gebieden rondom OV-knooppunten een belangrijke drager in het optimaal benutten van de bestaande infrastructuur. Het creëren van gemengde woon-werkgebieden leidt tot betere benutting van de beschikbare infrastructuur én optimaal gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen: overdag (door werknemers) en ’s nachts (door bewoners). Bouwen binnen het stedelijk gebied en nabij OV-knooppunten verhoogt de kans op het verkorten van de verplaatsingsafstanden en het gebruik van de fiets. |
---|
Criteria
We benutten de bestaande infrastructuur optimaal door in te spelen op (technologische) innovaties in slimme en duurzame mobiliteit, zodanig dat:
|
---|
Portefeuillehouder(s)
William Dogger |
---|
Afwijkingen op activiteiten Berap 2021-1
Zero-Emissie Stadslogistiek | Aanvullende uitgaven | 60000 | ||||
Om ruimte te geven aan alle ambities in de binnenstad is de intentie uitgesproken om het gebied binnen de stadsgrachten (incl. Noordereiland) per 2025 aan te wijzen als een emissievrije zone voor stadslogistiek (bestel- en vrachtverkeer). De komende jaren wordt in nauw overleg met alle betrokkenen de stappen uitgestippeld op weg naar schone en minder stadslogistiek. Daarnaast draagt dit bij aan de ambities tot een aantrekkelijkere, leefbare en economisch vitale binnenstad en aan de doelen uit het landelijke Klimaatakkoord. Dit betekent een meerjarig transitieproces waarbij op basis van data, kennis en samenwerking met partners Zero-Emissie Stadslogistiek wordt onderzocht en voorbereid. | ||||||
Stadsbreed Verkeersmodel | Aanvullende uitgaven | 100000 | ||||
Zwolle is volop in ontwikkeling. Met het vaststellen van de Omgevingsvisie 1.0 en de ontwerp-Omgevingsvisie 2.0 zijn de eerste contouren van de verdere doorontwikkeling van de stad zichtbaar geworden. De ambities op het gebied van woningbouw, maar ook klimaatadaptatie, werkgelegenheid, recreatie en toerisme en leefbaarheid hebben hun weerslag op de fysieke buitenruimte, verplaatsingsgedrag en behoefte van de (toekomstige) inwoners. Steeds vaker komen er vanuit programma's, ontwikkelingen of projecten vragen of het huidige mobiliteitssysteem al deze ambities aankan en welke ingrepen er nodig zijn. Daarnaast speelt de vraag of de huidige buitenring kan transformeren naar een nieuwe binnenring. Redden we het met een systeemsprong en/ of is er op termijn een schaalsprong nodig? Het huidige verkeersmodel is niet meer up-to-date en moet geactualiseerd worden om nu en ook in de toekomst antwoord te kunnen geven wat de impact van alle ambities en ontwikkelingen is op de verkeersafwikkeling in en bereikbaarheid van Zwolle. Voor de actualisatie is een bedrag van € 100.000 nodig. | ||||||